REMBRANDT in Schaijk

Het Rijksmuseum in Amsterdam heeft een wedstrijd uitgeschreven waarbij iedereen een kunstwerk mag opsturen dat past in het huidige Rembrandt-jaar. Omdat "De Staalmeesters"een van zijn bekendste werken is dacht ik eerst aan een portret van de heer Swanenberg. dat is een groot ijzerhandelaar hier uit Schaijk. Toen ik het portret "Man met helm"van Rembrandt zag veranderde mijn mening.

 

 

Bas Hopman, al vele jaren werkzaam bij de ijzerfirma kende ik van Facebook, vrijwel altijd met helm op. Een imponerende gestalte, maar de vriendelijkheid zelve. "De grote, vriendelijke reus", zo noemde ik hem in gedachten.

Van deze man maakte ik een portret in Rembrandt-stijl. Vervolgens maakte ik een foto die ik opstuurde naar Amsterdam. En met mij deden velen dit. Ruim achtduizend inzendingen. Hieruit werden zeshonderd kunsstukken geselecteerd die wellicht tentongesteld zullen worden. Waaronder het schilderij van Bas.

Dit schilderij moet ik 19 juni a.s. in Amsterdam bij het Rijksmuseum afleveren. een week daarna krijg ik te horen of het tentoongesteld gaat worden. Toch wel spannend.... ik houd eenieder op de hoogte.

Woensdag 19 juni heb ik het schilderij afgeleverd bij het rijksmuseum. Benieuwd of het in de opzet van de expositie past...

Kreeg bericht van Carroline van Dijk uit Berghem dat ze ook genomineerd was. Zo zijn er momenteel wel meer mensen die zitten te duimen. 

Een week geleden kreeg ik het bericht dat mijn schilderij daadwerkelijk geëxposeerd gaat worden.

Maandag 15 juli is de opening van de expositie. Ik ben voornemens er heen te gaan met mijn kleindochter Isis.

Ben naar de opening geweest samen met kleindochter Isis. het was enorm druk, maar toch een mooi feestelijk programma.

Tot 15 september is "De Staalmeester" Bas nu te zien in het Rijksmuseum.

Het schilderij van Bas wordt tentoongesteld in Oss. En wel in de expositieruimte van K26 in de Kruisstraat.

Dat is vanaf 21 november tot 5 januari.